Sunday 29 December 2013

gulai ikan tongkol @ nasi berlauk kelantan

semalam husben request gulai ikan tongkol..katanya dah lama tak makan..al-maklum lah anak Kelantan di perantauan..dapat pulak isteri 0re Kedah..memang kempunan la..
berkat usaha aku yang bersungguh-sungguh nak isi perut suami yang tengah mengidam..maka terhasillah gulai ikan tongkol ni

gulai ikan tongkol Kelantan

sebelom ni aku pernah mintak resepi dari mak mentua aku sebabnya gulai ikan tongkol yang dia masak memang marveleousss dan delici0sss!!tapi bila time aku nak buat, tertinggal la pulak resepi tu..makanya aku main masak jela apa yang ingat di kepala otak..tapi hasilnya tetap la nyummy!nyummy!!
p/s:itu kata en husben la..bagi aku,yang mak mentua punya lagi best!(ori Kelantan la katakan)

RESEPI GULAI IKAN TONGKOL
*actual sukatan aku tak sure sebabnya perangai aku memang suka main campak2 saja sebab aku masak memang ikut kepala sendiri

BAHAN-BAHAN
-asam keping 6
-santan 1 bj
-ikan tongkol 1 ekor
-gula merah 
-garam,gula sebagai perasa
-rempah kari 1 s/b
-serbuk kunyit 1 s/b
-cili kering 6 
-bawang merah 5 bj,putih 3 bj
-lengkuas 3 inci
-serai 2 btg
-halia sikit (1 inci)

STEP 1 (REBUS)
-potong ikan tongkol dan bersihkan (yang ni aku suruh pak cik kat pasar tu potong siap2)
-masukkan semua ikan tongkol ke dalam periuk
-masukkan air(paras-agak2 tutup semua ikan tongkol tu)
-masukkan garam (11/2 besar lebih kurang-sebab aku main campak aje)
-masukkan asam keping(anggaran 5,6 keping)
-masukkan gula merah 1 gulung
*rebus dengan api yang sederhana (org ckp sampai air tu kering lagi sedap-tapi aku tgk ikan macam dh masak aku terus tutup api..nak jimat gas!)

STEP 2(MASAK)
-sediakan santan 1 biji (aku gune separuh je)
-blander sekali rempah kari 1 s/b, serbuk kunyit 1 s/b, cili kering 6 keping, bawang merah 5 bj,bawang putih 3 bj, lengkuas 3 inci, halia sikit, serai 2 btg
-sediakan kuali@periuk,buka api sederhana,masukkan santan (kacau selalu )*kalau boleh lama sikit supaya tak cepat basi
-bila santah dh mendidih lama, masukkan bahan blander tadi
-masukkan asam keping(ambik dari asam keping yg rebus ikan tadi pun xpe)
-masuk gula & garam(optional ikut cita rasa masing2)
-masukkan ikan
-kacau2 sehingga kuah agak pekat

nak lagi sedap,sediakan nasi putih bersama timun dan sambal lada, maka jadilah nasi berlauk kelantan
maapla gambar tak shantekk..xde org sp0ns0r camera dslr


No comments:

Post a Comment