Monday 23 December 2013

nugget ayam yang sedap..nyum!nyum!

Assalamualaikum & salam sejahtera semua!
kali ni aku nak share resepi nugget ayam yang sedap dan senang!

before ni, aku ada tunjukkan cara-cara buat bebola chewy cheese kfc kan?resepi dia korang boleh refer di sini klik!...kali ni kita buat nugget ayam pulak..

asyik entry resepi aje kn??
sebabnya
aku memang suka masak dan suka makan!
ha..acena tu??
sebab tu la lemak degil kat badan aku takm0 pergi jauh2..syuh2..

senang aje nak buat nugget ni..lepas korang baca blog aku,mesti semangat k0rang berkobar-kobar nak buat sendiri!
rasa dia setanding nuget yang kat kedai tu taw!
bila en husben puji sedap..kembang kempis idung aku..akekeke..
aku ada juga bawak datang makmal tempat aku belajar sekarang ni..dorang cakap aku punya lagi sedap..tak terasa ajinomoto macam nugget kedai tapi cukup rasa semua..
see??
dah terbukti homemade nugget ayam buat sendiri ni memang sihat!
bahan-bahan untuk nugget ni tak sampai rm10 pun!
kasi k0rang terliur sikit!
tengok teksture dia pun sama macam kat kedai punya je

nak taw resepi dia?j0m kita terjahh!!

BAHAN-BAHAN(anggaran 50 keping nugget)
*boleh adjust ikut kemahuan sendiri
-isi ayam boneless 2 (boleh beli kat pasaraya)
-taufu lembut 150gm(tapis 30 minit utk keluarkn airnya)*jgn lebih2 nt adunan trlebih lmbut..sekdar nk basahkn ckit shj tekstur dlmn nuget tu
-tepung gandum 3 sudu besar(jgn lebih,nanti teksture dalam dia keras!)
-lada hitam jenama aji-shio(aku suka jenama ni sebab dalam tu dah ada rasa garam)
-garam 3 cubit(jgn lebih2)

UNTUK COATING(LAPISAN LUAR)
-telur 2 biji
-breadscrum 1/2 paket (nak selamat beli sepeket)

CARA-CARANYA




-blander isi ayam(jgn masukkan air)
-masukkan tauhu,garam,tepung,lada hitam(adjust ikut citarasa masing2)
-gaul sama rata
-leperkan,dan guna acuan love untuk mendapat bentuk yang cantik
-celupkan ke dalam telur
-gaulkan ke dalam breadscrumb
(*aku memula je rajin buat love tapi leceh sebab acuan lembik,so end up aku buat leper2 je)
*satu lagi,jgn buat tebal2 supaya nanti goreng isi dalam akan masak secara keseluruhanny & macam biasa,gunakan api yg perlahan untuk goreng(jgn buka api kuat2 sbb breadscrum cepat hangit)

KLIK!KLIK!

ni la hasilnya!
50 keping nugget!

jom ke SINI!


7 comments:

  1. harus!xsedap mmg xbuat..ha3..ko plak pasni buat bg ktorg rasa

    ReplyDelete
  2. betul betul terliur bila tengok nugget ni dear hukhuk

    ReplyDelete
  3. Terima kasih bagi resepi, nak try jugak la :) Nanti saya update dalam blog ya

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, sis. Anggaran isi ayam boneless tu berapa ye? Berapa potong? Berapa kg?

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, sis. Anggaran isi ayam boneless tu berapa ye? Berapa potong? Berapa kg?

    ReplyDelete